Krijtrotsen. - Reisverslag uit Fécamp, Frankrijk van Marjolein Stoelinga - WaarBenJij.nu Krijtrotsen. - Reisverslag uit Fécamp, Frankrijk van Marjolein Stoelinga - WaarBenJij.nu

Krijtrotsen.

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

10 Juni 2016 | Frankrijk, Fécamp

We varen nu, vrijdag 10 juni, langs de krijtrotsen van Frankrijk.
Motor aan motor uit.
Wind is wat grillig, maar iig niet hard geen hoge misselijk makende golven.
Ons bootje glijdt zachtkens door het Kanaal ( La Manche)
Je zou bijna zeggen een glad zeetje as smooth as a mirror,
maar dat heb ik nog niet zo heel vaak meegemaakt.
Er is eigenlijk altijd deining.
Voila, niets aan te doen, ik zal over een maand of 2 wel gewend zijn, hahaha.
Als ik goede wifi heb zal ik wat foto's bijvoegen.
Gisteravond waren we zo moe rond 10 uur naar bed gegaan en geslapen als een os.
Het is al een paar keer voorgekomen dat ik het alarm van de wekker in mijn dromen verwerk, Paul zet hem uit, en in mijn dromen ben ik opgelucht dat iemand bijvoorbeeld de telefoon heeft opgenomen of de deur heeft opengedaan.
Vanochtend toen de wekker weer om half 7 ging deed ik net of ik nog sliep had geen zin.
Ach dan moet ik altijd aan Tasja denken die dat altijd zei als we bijvoorbeeld gingen wandelen.
"Ik heb geen ziiiiin"
Niecie die mij vroeger Allah noemde zo lief.
Op zo'n boot heb je tijd om te mijmeren.
Vergat ik nog te vertellen, op de pieren op de havenhoofden waar je langs moet varen als je de haven in gaat staan altijd veel vissers.
Boten en vissers die verdragen elkaar niet.
Allebei bang voor de dobber met vislijn.
Wij bang dat het in de schroef komt zij meer bang dat ze hun lijn kwijtraken.
Het liefst gooien ze de lijn op het midden van het water waar jij vaart.
Nu zag ik dus ineens een stuk lijn over de Joon liggen.
(De Joon is een dobber die je uitgooit bij man overboord.)
Ik trok eraan, toen kwam er een hele lange lijn met dobber en al naar boven.
Wat een idioten want het kan niet anders dat ze die lijn gegooid hebben.
Gevaarlijk zo'n haakje kan makkelijk in je oog komen.
Doet me eraan denken dat Paul een lijn van de boot in zijn oog kreeg arme Paul.
Gelukkig blijkbaar niet echt in zijn oog maar op zijn ooglid, waar meteen een buil opkwam, of krijg je dat alleen op je hoofd, hahaha.
Beter een lupoog dan een beschadigd hoornvlies.

De vissers op vissersboten daar hebben we wel iets mee.
De bootjes zijn leuk en klein, het echte eerlijke vissen.
Beter dan die enorme trawlers die alles leegvissen, en de bodem ook kaalplukken.
We gaan nu bijna gelijk met de vissers de haven uit.
Helaas verder niet kunnen zeilen, op het laatst zelfs stroom tegen.
Maar we liggen in Fecamp een stuk vroeger dan gister.
Wat een mooie kust geweldig die krijtrotsen ik kan het niet vaak genoeg zeggen.
Vanaf het water misschien toch wel het mooist.
En zeker als je niet zeeziek bent hahaha.
Paulus heeft echte zeebenen maar hij is ook verwekt op een boot,
tsjaaa wat wil je dan.
Door Fécamp gelopen, prachtige kathedraal maar mag wel
een opknapbeurtje hebben.
En het Paleis Benedictine. Vroeger was het een gezondheid elixer wat door de monniken bereid werd. Een handelaar in wijnen stelde daaruit een likeur samen.
Met de naam Bénédictine en hij nam het besluit een Paleis te bouwen
Met de hulp van een architect.
Een handelaar in wijnen. Je weet niet wat je ziet.
Sjiekdefiebel.
Foto's volgen.
En op de terugweg overheerlijke citron mérengue gebakjes gekocht zo mooi ingepakt en zulke mooie gebakjes. Mmmmm

  • 11 Juni 2016 - 09:42

    Irene:

    Goedemorgen :))

    We worden verwend, alweer een mooi verhaal.

    Wat moet dat een prachtig gezicht zijn al die krijtrotsen waar jullie langs varen. Ik geniet op afstand mee.
    Gelukkig voor jou dat de wind rustig is en je niet meer zo misselijk bent. Hopelijk blijft dat voorlopig zo.
    Gezellig samen door een stadje lopen een verrukkelijke gebakje eten ... smullen en genieten, mijmeren ... klinkt goed allemaal. Genieten !!

    Véél plezier x Irene



  • 11 Juni 2016 - 16:08

    Natasja:

    Ha ha wat een verhaal weer..;-)

    Ik volg jullie op de voet...moet zo lachen hoe jij schrijft..eerder spreektaal net als ik..ben ook geen schrijfster...

    Geniet maar heerlijk van deze reis klinkt goed tot nu toe...Ja die kust is prachtig heb 'm nooit vanaf zee gezien...

    Xxxxxniecie

  • 13 Juni 2016 - 17:59

    Micky:

    ha leuk alweer een verhaal. ja als je eenmaal begonnen bent met schrijven… en het wordt gewaardeerd hè, dat merk je wel. bisous bisous

  • 18 Juni 2016 - 09:41

    Corrie Lelouxl:

    hallo lieve mensen,

    weer heerlijk van je reisverslag genoten, wat een verhalen hoe krijg je
    het voor elkaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Fécamp

Marjolein

Vijf jaar geleden zijn we naar Stockholm gezeild. We hadden hier 3 maanden de tijd voor. Dit is ons zo bevallen, dat we dit jaar weer 3 maanden hebben kunnen regelen op ons werk, maar nu gaan we de andere kant op. En hopen via Boulogne naar de Engelse Zuidkust te varen, langs de kanaaleilanden en via Bretagne weer terug. Ik ben zo benieuwd of het gaat lukken. Aan de Rooie Rakker zal het niet liggen, die ligt te popelen om weg te gaan. 5 jaar geleden zonder Truitje, de kleinzoon van Tina: Ivan paste op. Dit jaar zonder Gijs, de kleindochter van Tina: Zoë past dit keer op onze kat. Ik zal hem missen, maar hij is in goede handen en beter voor hem, en ook beter voor mij. Geen stress meer als hij uren wegblijft. Op naar Bretagne. Nou ja eerst maar eens naar Boulogne en dan verder.

Actief sinds 03 Juni 2016
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 5763

Voorgaande reizen:

27 Januari 2017 - 27 Januari 2017

Tijdelijke opslag voor dubbele foto's

03 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: