We blijven rollen - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van Marjolein Stoelinga - WaarBenJij.nu We blijven rollen - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van Marjolein Stoelinga - WaarBenJij.nu

We blijven rollen

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

18 Augustus 2016 | Frankrijk, Boulogne-sur-Mer

En dan maar hopen dat de wind goed is.

Ben je net begonnen aan je vakantie aan "je manier van leven" dan heb je zeeën van tijd.
Maakt niet uit of je ergens een paar dagen blijft liggen.
Soms benut je de wind om een paar dagen achterelkaar te varen.
Ben je op de terugweg dan gaat het erom spannen.
Dan benut je sowieso de juiste wind, en kan het voorkomen dat je elke dag vaart, om maar op tijd terug te zijn.
En soms lig je dan natuurlijk toch verwaaid.
Zoals nu in Fécamp.
Ook niet erg, gelukkig zijn de voorspellingen vanaf woensdag goed voor Dieppe Boulogne Duinkerken of Nieuwkerk.
Dan gaan we er ook voor. -:)

De tijd gaat snel nu.

Deauville.
Het is alweer 11 augustus als we Van Grandcamp naar Deauville varen.
Het is een aardig eind varen, 45 mijl dus zo'n 9 uur.
We hebben geluk het stuk naar Deauville is voor de wind, halve wind.
Wel veel golven, maar ja dat zijn we inmiddels gewend, hoewel het me nog steeds de uitlating " nou moe" en " tjonge" kan ontlokken. Hahaha. Gelukkig heb ik zeebenen gekregen, en misselijk ben ik al lang niet meer.
De zoveelste luchthapper verloren het blokje stuurautomaat ging kapot en in sluis de klamp voor de landvast. Fijns. ;-(
Bij Deauville ineens echt hoge golven. Maar goed jullie hebben het al kunnen lezen dat bootje is er op gebouwd.
Meestal staat de sluis open, maar het is op het moment doodtij en daardoor stond er weinig water in de haven, de vloed was niet hoog genoeg om de haven te vullen.
Dus moest de sluis geopend worden en weer gesloten, door een golf die de sluis in kwam spleet het hout waar de klamp opzit, echt kut dit weer.
Maar goed het is pech maar niet het einde van de wereld.
Natuurlijk hier ff blijven liggen.
Prachtig enorm breed strand achter de haven.
Prachtige foto's op de muur tussen boulevard en strand.
Leuk stadje hoewel Trouville veel leuker is.
Deauville is ons te sjiek. We zijn maar eenvoudige mensen.:-)
Trouville vriendelijker en vergane glorie daar houden wij van.
Plekje in de box gekregen.
Naar centrum gelopen voor boodschappen, druk in de stad niet normaal meer.
Dat is ff slikken.
Wij zijn echt meer mensen van de kleine gemoedelijke haventjes, en stadjes.
Maar ach het heeft ook wel weer iets die drukte lekker mensjes kijken.
Het is misschien raar maar ik kijk toch altijd om me heen of er geen griezels lopen, met snode plannen.
Tenslotte is dit Frankrijk en een drukke stad. Wel errug hoor at dat moet.

Vrijdag 12 augustus eerst gedoucht in de ondergrondse. -;)
Heel raar maar waar, onder de grond zoals een garage, vroeger een gribus, nu sjiekdefiebel. We moesten onze naam noteren, waarom je ne sais pas.
Op terras koffie gedronken, en mensjes kijken dus.
Belachelijk duur hier, ik zal niet snel iets zeggen over goedkoop en duur.
Maar dit is debiel.
Maarrrrr de koffie was goed. Dit keer echte cappuccino, niet met slagroom, maar opgeklopte melk, dus.
Er was markt, groot en leuke standjes.
Paul een short gekocht ik hele leuke sandaaltjes.
En lingerie, dat was echt komisch, de verkoopster paste de bh's bij me, deed ze echt -over mijn T-shirt weliswaar- aan, zag niet wat ze bij mijn rug deed en een andere klant zei dan: je zit scheef, echt heel grappig.
Op de boot geluncht veels te tuur op terras.:-) ;-)
(Familie grapje)

En dan 's middags naar het prachtige strand en in zee gezwommen, voor het eerst!
Heerlijk water.
We gaan niet naar Honfleur, hartstikke leuk Honfleur dat zeker.
Gelukkig zijn we er in het verleden al geweest, prachtig om in dat haventje te liggen, maar niet met dit weer, je ligt daar in de luwte, te warm dus.
We blijven een dagje langer zodat we naar Trouville kunnen gaan.
Echt een verschil met Deauville de mensen zijn zelfs, lijkt wel, vriendelijker.
Ook een prachtig strand, leuke strandhuisjes en parasolletjes, heerlijk geluncht in een gezellig tentje.
Galette natuurlijk en van dat heerlijke ijs Tassie, jeweetwel.:-)
Deauville en Trouville zijn door een brug gescheiden.
Geborreld op voordek in de zon.
Wat een weertje!

Fécamp.
Zondag 14 sugustus.
En dan zijn we na een prachtige tocht in Fécamp beland.
Weinig wind dus wel op de motor moeten varen alleen laatste uur aan de wind gezeild dat heb ik maar eens gedaan, ging lekker.
Langs de prachtige kust van Normandië met zijn krijtrotsen, langs Etretat met zijn gespleten rotsen. Wat is de wereld toch mooi!
En dat ook nog eens vlakbij. Gewoon in Europa.-;)
Weer een box, het is niet druk we gaan de goede periode blijkbaar weer terug.
Tot nu toe maar 2 keer langszij moeten liggen.
Ook hier een strand vlakbij, maar een kiezelstrand in lagen.
Soort terrassen strand.
Dat ligt niet fijn, en zwemmen ook niet echt fijn, daarbij was het water hier veel kouder dan in Deauville waarschijnlijk omdat het water hier heel snel aardig diep is.
Alleen met de voeten dan maar.
Er kwam op een gegeven moment een enorme Indiase familie langs, zo'n dertig mensen, dat was niet fijn, een lawaai die stenen onder hun voeten, niet normaal meer.
Je was steeds bang een steen op je kop te krijgen.
Wel heel gezellig die familie, zeer kleurrijk, de vrouwen gingen in hun gewaad de zee in, hahaha.
We zijn maar naar de boot gegaan, een teleurstelling dat strand en die zee.
Op de boot zaten we een stuk lekkerder.
De wind blijft maar uit de verkeerde hoek waaien.
Het had dus geen zin verder te trekken, aan de wind veel wind en ook nog eens stroom tegen wind dat gaanne we niet doen.
De natuur is hier prachtig een dag over het strand gelopen en over de klif terug.
Overweldigend die kliffen kust, wat voel je je dan nietig.
De andere dag gefietst, ik had nog niet gezegd: de elektrische fietsen hadden we niet echt nodig, of we moesten toch stijgen hahaha. Zo'n 95 meter. ( de vorige keer dat we hier waren met de boot hadden we die fietsjes gehuurd, heerlijk ging dat behalve toen de batterij leeg was dat trapte zwaar!)
Paul had ook net gezegd dat we veel minder heuvels zouden krijgen dan op heenweg.
De heenweg hadden we de fietsbordjes niet helemaal gevolgd achteraf wel fijn want de stijging zou op de heenweg nog veel erger zijn geweest.
Op een gegeven moment pikten we toch de route weer op en die bleek door een prachtig gebied te gaan, maar met die gruwelijke stijging.
Als het dan weer achter de rug is ben je toch blij en voldaan.
Echt een prachtig achterland bij Fécamp.

Dieppe
17 augustus

Heel vroeg op en helaas is het alweer later licht 's ochtends.
Moeite met opstaan. -;(
Weer aardige deining en gekke stroomrafelingen. Ik krijg het honolulu van die deining, hahaha.
Wel weer een prachtige zonnige dag strakblauwe hemel.
Veel stroom mee dus we waren er snel.
Door het stadje gelopen natuurlijk ook weer aardig gebombardeerd, maar toch mooie huizen langs de kade.
Een prachtige kathedraal en een aardig vervallen kerk, maar dat had ook wel weer iets.
Biertje op terras.
Op een gegeven moment gingen Franse kinderen een Nederlands liedje zingen "in de maneschijn" heel grappig natuurlijk maar niet als ze het tig keer zingen.
Tijd om weg te gaan.-:)
Fijn dat we vroeg waren vandaag, konden we toch nog wat doen, morgen weer verder.
Er komt een storing aan, dus willen we zover mogelijk komen zodat we tijdens de storing in een fijne haven liggen.
We hopen op Nieuwpoort.
Hier in Dieppe moet je niet liggen, vannacht al enorme deining in de haven. -:(

Boulogne.
Donderdag 18 augustus.
Vanochtend weer vroeg op. In het donker.-;(
We varen nu naar Boulogne, saai! Op de motor.
Één rechte weg, bewolkt, en een eind!!!!
En toch weer deining, waar komt die toch vandaan het is windstil notabene. Grrrrr.
Zo'n 52 mijl ( een mijl is 1,854 km dus meer dan 96 km voor een boot is best veel) en zeker 11 uur varen.
We lezen wat, cryptogrammen, en ik schrijf op het moment mijn verhaal.
Je moet toch wat, ik kan aardig voor me uit staren, en lekker mijmeren, maar 10 uur lang word me wat te gortig.
We zagen weer 2 bruinvissen zwemmen, machtig gezicht.
Achteraf ging het echt goed en best snel, uiteindelijk door stroom mee er 8 1/2 over gedaan.
En weer een box, dat is zooo fijn.
De havenmeester kwam aangesneld en hielp ons aanleggen, altijd fijn!
Waarom moeten die franse vissertjes altijd als een gek langs je varen, de haven op volle snelheid binnen komen?
Echt apart, want je krijgt enorme golven van ze, wel wat a-sociaal toch.
Ik denk alle vissers, overal, altijd haast.
Vissers zijn toch echt gek, op Guernsey was er een visser die in de haven viste met al die boten, en een haak sloeg in een vest van een weg varende zeiler.
Dan ben je toch dom, of zie ik dat verkeerd.
Vanavond gooide een visser een hengel uit vanaf de kade tussen de boten in van de jachthaven. Het was laagwater dus steiger lag heel laag.
Notabene lopen daaronder mensen op die steiger die van hun boot de wal op willen, of vice versa.
Hij kon dat niet zien, en deed maar wat, en gooide meters naar beneden zijn dobber uit.
Pêcher interdit, maar wat doet meneer met zijn gezin...... Juist vissen.
Zijn kinderen gooiden brood over de reling op de steiger, tsjaaaaaa.
Paul riep heel hard monsieur pêcher interdit.
C'est dangereux.
Welnee helemaal niet dangereux.
Ik schreeuwde c'est imbecile!
Paul dacht dat ik riep vous êtes un imbécile hahahaha, had ook gekund.
Want dat was hij.

Gelukkig kwam de havenmeester en gebood hem te vertrekken.
Dat had heel wat voeten in de aarde.
Notabene moest de havenmeester in discussie gaan met die dombo.
Tssssssss.
Gelukkig pakte ie zijn biezen, uiteindelijk.
Ik zou zeggen: Opsodemieteren.
Het schijnt dat ze op harders vissen, die zijn moeilijk te pakken, zitten bij de boten, eten onze onderkant schoon. -:)
Je maakt wat mee op zo'n tocht. -:( -: )
Milieu hebben ze ook nooit van gehoord.
Boten worden afgeschuurd geschilderd op de kant zonder voorzieningen.
Diesel wordt gemorst in het water.
Soms denk je waar doe ik het voor.
We scheiden alles, hebben een hybride auto, zonnepanelen.
Frankrijk lijkt soms wel een derde wereld land.
Heel vreemd.
En dat roken, niet normaal elke fransoos rookt, hier moet toch een longkanker voorkomen. Pfffff
De nieuwe mode is een elektronische sigaret, daar zie je enorm veel fransen mee.
Maar ik hou toch van ze, hahaha.
Ze zijn denk ik heel onverschillig.
Hoewel dat toch wel zijn charme heeft die onverschilligheid.
Vanavond weer eens wat muziek gedraaid, heerlijk, ik moet dan dansen, en kreeg ineens zin in een feest. :-)
Anastacia, geweldig wijf! Swingt de pan uit.

Ik word trouwens zo grijs als een duif, hahahaha.
Wie weet laat ik het zo.
Het interesseert me niks, hier iig niet.
Dik en grijs, maar ik maak me nog elke dag op, dat dan weer wel.
Die toetjes en taartjes en de drank natuurlijk, we kunnen er niet van afblijven.

Zo weinig Nederlanders we in Bretagne tegenkwamen, zoveel zijn het er hier weer.
Iedereen moet weer naar huis.
We zijn één van de weinigen die zo ver zijn gekomen.
Wat een geluk hebben wij gehad!!!!!!
Echt geweldig.
Vandaag een bewolkte dag, maar we zitten nog steeds buiten het is al donker.
En hiermee eindig ik.
Ben benieuwd of we nog iets interessants te melden hebben.
Dan zal ik zeker weer schrijven.
Het is natuurlijk ook mijn dagboek.
Ik ben wel heel benieuwd wie mijn verhalen leest, zou het heel leuk vinden als degene die het leest maar nog niet gereageerd heeft dit alsnog doet.
Dag lieve mensen.
Kus Marjolein.

















  • 18 Augustus 2016 - 23:12

    Mick:

    Ja ik lees dus ik ben ha ha. Volgen jullie de Olympische Spelen eigenlijk een beetje? Er stond een hele leuke uitleg over het zeilen n de Volkskrant. Met animatie over rond de boeien enzo. Superinteressant en heel inzichtelijk ineens jullie strijd met wind en tij enzo. Geniet nog van jullie dagen op zee en strand. Bisous amis

  • 19 Augustus 2016 - 07:13

    Natasja:

    Oh oh wat een avontuur weer...maar ook geweldig wat een reis om nooit meer te vergeten...
    Ik begrijp wat je bedoelt auntie ..over dat reageren dan..het is leuk om reacties te krijgen...ook voor later..maarrr ik reageer volgens mij bijna altijd..;-)
    Echt super dat jullie deze trip zijn aangegaan..en wat hebben jullie veel moois gezien..
    Het lijkt me ook zo mooi om Etretat bijv vanaf de zee te zien...bijzonder.
    Geniet nog van jullie laatste weekje
    Kussiess

  • 19 Augustus 2016 - 09:02

    Johan:

    Tuurlijk lees ik zo snel mogelijk en kan reageren niet laten

  • 19 Augustus 2016 - 10:01

    Monique:

    Ik heb alleen gelezen dat je je haar uit laat groeien!
    Ga je niet door hoor!
    Strax weer fijn verven als je in de echte wereld bent aangekomen.
    Ik lees altijd jullie verhaal, lui op de bank, zodat ik alles goed in me opneem.
    Dag lieve schatten een voorspoedige reis terug! En ik snap dat jullie er geen reet aan vinden om terug te komen, maar ik vind het leuk om jullie weer te zien!
    Dikke kus

  • 19 Augustus 2016 - 11:16

    Renée:

    Jullie zijn alweer een heel stuk noordelijk. Niet te geloven dat de trip bijna voorbij is.

    Wat zijn die toeristenplaatsen inderdaad duur hè? Zeker als je een terrasje pikt. Die drie tarieven zoals in Frankrijk kennen wij niet. :-(

    Ik zie het al, je kunt schelden als je moeder! hahaha

  • 21 Augustus 2016 - 10:36

    Irene:

    Zondagochtend vaste prik jouw verhaal bij het ontbijt, heerlijk toch : )
    Jemig Mar, tijd gaat echt snel ...zoveel meegemaakt gezien, gesmuld van al het lekkers en vooral genoten van de vrijheid. En gelijk heb je, Frankrijk is prachtig !! mag er graag zijn. Mooi hoor om met al die rijkdom aan ervaringen weer terug naar huis te gaan. Snap dat het voor jullie nog wat langer mag duren maar toch fijn als jullie er weer zijn!
    xx Irene



  • 21 Augustus 2016 - 19:16

    Corrie N Trouwe Lezeres:

    hallo zeevaarders

    Wat n verhalen zeg en wat kan ik er van genieten. Als ik het allemaal lees is het toch
    niet zo maar een zeiltocht. Zouden jullie nog kunnen wennen in Voorburg, weliswaar
    misschien met zeebenen, we zullen het beleven.
    Dat ik zo laat reageer ligt waarschijnlijk aan de verbinding of mijn comp. Toen ik er alfgelopen
    week mee bezig was viel iedere keer het beeld weg en op zeker moment zei de comp.doe
    het nu zelf maar. Maar nu gaat ie goed. Het rest mij om nog een fijne reis te wensen en
    we zien wel wanneer jullie in V,burg verschijnen.
    IRien en Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Boulogne-sur-Mer

Marjolein

Vijf jaar geleden zijn we naar Stockholm gezeild. We hadden hier 3 maanden de tijd voor. Dit is ons zo bevallen, dat we dit jaar weer 3 maanden hebben kunnen regelen op ons werk, maar nu gaan we de andere kant op. En hopen via Boulogne naar de Engelse Zuidkust te varen, langs de kanaaleilanden en via Bretagne weer terug. Ik ben zo benieuwd of het gaat lukken. Aan de Rooie Rakker zal het niet liggen, die ligt te popelen om weg te gaan. 5 jaar geleden zonder Truitje, de kleinzoon van Tina: Ivan paste op. Dit jaar zonder Gijs, de kleindochter van Tina: Zoë past dit keer op onze kat. Ik zal hem missen, maar hij is in goede handen en beter voor hem, en ook beter voor mij. Geen stress meer als hij uren wegblijft. Op naar Bretagne. Nou ja eerst maar eens naar Boulogne en dan verder.

Actief sinds 03 Juni 2016
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 5746

Voorgaande reizen:

27 Januari 2017 - 27 Januari 2017

Tijdelijke opslag voor dubbele foto's

03 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: