Voorbereiden en dan is het zover.... - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van Marjolein Stoelinga - WaarBenJij.nu Voorbereiden en dan is het zover.... - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van Marjolein Stoelinga - WaarBenJij.nu

Voorbereiden en dan is het zover....

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

09 Juni 2016 | Frankrijk, Dieppe

Vakantie 2016 sabbatical

Dieppe.

Vandaag in Dieppe aangekomen maar dat is voor later.

Dinsdag 31 mei onze laatste werkdag.

Woensdag 1 juni vrij maar nog niet het begin van onze sabbatical.
Veel voorbereiding, huis aan kant vanwege Zoë die op ons huis en Gijs gaat passen.

Engeland is een achtergebleven gebied, zijn bang voor dieren van het vaste land
zij zijn niet welkom op hun enorme eiland, een kat iewwwww eng zeg.
Dan niet, dan blijft ie lekker thuis vindt hij vast veel fijner, tenslotte is het niet echt een bootkat.
Ik ben achteraf echt blij dat we hem thuis hebben kunnen laten.
Voor alle partijen veel beter.
Hij heeft het naar zijn zin met Zoë en Jeroen, een kat hè, die hecht zich aan een huis met lieve mensen er in, of wij dat zijn of Zoë en Jeroen maakt hem niks uit.
Als hij maar geaaid gekamd wordt en vooral zijn eten op tijd krijgt, hahahaha.

Dus zonder Gijs 3 maanden op reis.

Donderdag ook nog veel te doen.
Maarrrrr
Donderdagavond vertrokken naar Bruinisse de sabbatical is bijna maar nog steeds niet begonnen, haha.

Gewoon onthaasten zoals dat zo mooi heet tegenwoordig.
Dat is niet zo makkelijk, en zal niet meteen gebeuren, maar we are learning.
Paul heeft gelukkig alles goed over kunnen dragen op zijn werk, had het de laatste weken mega druk, dus hij zal zeker ff moeten bijkomen, en proberen alles los te laten.
Gelukkig kan hij dat wel.

Vrijdag 3 juni
Klusjes aan boot verricht en de boot ingericht voor 3 maanden.

Zaterdag 4 juni
Nu is dan toch echt onze zeilreis begonnen dit keer vanaf het begin af aan met z'n tweetjes.
5 jaar geleden hebben Ernst Paul Donald en Johan de boot naar Lauwersoog gevaren het plan was naar Cuxhafen, helaas is dat niet gelukt.
Ik was met Niecie in Hamburg en we moesten ineens een heel stuk terug rijden.

Maar goed onze sabbatical van nu.
Eerst naar de Roompot dat is de haven voor de sluis naar zee, helaas niet gezeild maar op de motor moeten varen.
Dat begint goed. Ahum.
In de haven overnacht.
Zondag 5 juni
Vroeg op, het tij moet je mee hebben en dat is vroeg opstaan op het moment.
6 uur vertrokken de sluis door en 7 uur al door de sluis de zee op.
Prima weer aardig windje het had allemaal zo mooi kunnen zijn, ware het niet dat ik zeeziek werd, oh nee hè.
Eigenlijk ging het prima totdat Paul heel zorgelijk ging kijken en bang was dat er onweer zou komen.
Neeeee niet op zee daar ben ik echt als de dood voor.
Toen werd ik dus misselijk van angst.
Paul heeft verkeerspost Ouddorp opgeroepen, in eerste instantie zeiden ze dat het pas in de middag zou komen, toen Paul zei dat hij gerommel hoorde in het Zuiden, was het "moment, blijf standby" en na een moment: ok inderdaad onweer maar dat trekt naar het zuiden weg.
Wat een opluchting!
Maar ik was al misselijk en toen moest ik ook nog af en toe naar binnen, dat is de pest en dus was ik de helezeiltocht misselijk, en dat is afzien.
Dus i.p.v. naar Nieuwpoort zijn we naar Oostende gezeild.
Ik had geen puf meer.
Wat een klote golven, kwamen overal vandaan.
Een ruig zeetje. Ohlalalala.
Paul zei nog dat ik had moeten inslingeren, zoals hij dat noemt.
Ik had al maanden niet gezeild, hij had het beter gevonden als we eerst op de Grevelingen gezeild hadden.
Maar ja de wind hè, die was veel te mooi om niet naar buiten te gaan de zee op.
Dus helaas inslingeren was er toch niet bij.

N NO is natuurlijk een prachtige wind om langs de Belgische en Franse kust te varen. Daar moet je van profiteren.
Het is fijn maar ook weer niet, normaal en zeker als je zo lang de tijd hebt doe je alles op je gemak, nu is het maar haasten, wat nu onthaasten, hahaha.
Je blijft eens een paar dagen hier en daar, gaat wat fietsen, luieren, picknicken, stadjes bezoeken, maar nu met die wind ga je maar door.
Volgens Paul komt deze wind niet meer terug het is echt uitzonderlijk zo'n wind.

Toch vond Paul dat we een dagje in Oostende moesten blijven.
Lieve Paul.
Oostende is leuke haven, wel aan een drukke boulevard, maar gelukkig lagen we aan de overkant.
Mooi weer, een stuk gefietst, dat hadden we hier nog nooit niet gedaan.
De hele dag buiten geweest, op een terras wat gedronken en in de kuip verder gegaan.
Er is nu een leuke jonge knul havenmeester, zeer enthousiast en gezellig.
De vorige was zo'n irritante vent, er stond zelfs wat over hem in het blad Zeilen of de Waterkampioen en bepaald niet positief.

Duinkerken.
Dinsdag 7 juni
Weer verder gegaan. Richting Duinkerken.
Een veel rustiger zee, weer vroeg op 6 uur brrrr en 7 uur vertrokken.
In het begin lekker gezeild en ineens is de wind weg, jammer, dus verder op de motor.
We boffen toch erg met het weer, best veel zon.
En dan ook nog eens die gunstige wind.
Natuurlijk wel jammer dat de wind soms wat weinig is, maar je ligt tenminste niet verwaaid.
We kunnen ons geluk niet op.
Wel frappant 5 jaar geleden (sabbatical 2011) gunstige wind voor het noorden, nu voor het zuiden.
We hoorden toen we in Zweden waren dat er veel bootjes mensen vast lagen in Frankrijk.
En wij hadden de tijd van ons leven.
Je bent wel afhankelijk van het weer en de wind.
Het is natuurlijk altijd fijn als je mooi weer hebt op je vakantie want met een boot lig je zo weken vast, met de auto kan je nog eens verder trekken naar betere oorden.
Net als we vroeger altijd deden met het kamperen samen met Renée en mijn ouders.
Slecht weer in België hoppetee doorrijden naar Frankrijk en dan hadden we altijd prachtig weer. Dah ganie met een boot hè.
Maar goed dat is ook het avontuur.
Voorlopig mooi weer er maar ff van genieten, want er komt wat slechter weer aan.
Dat is ook een reden dat we wat snel verder weg willen komen.
Het plan was om via Calais naar Dover te varen en langs de engelse kust te zeilen, maar daar de wind over een paar dagen gaat draaien was dat toch niet zo verstandig, en blijven we ff langs de Franse kust varen.
Duinkerken een aardig centrum, dit keer alleen boodschappen gedaan, hadden geen zin, maar deden het toch maar. Ff op de vouwfietsjes.
Overigens ben ik niet heel erg misselijk meer geweest op zee.

Boulogne.
Woensdag 8 juni
Naar Boulogne gevaren.
En weer vroeg op iets christelijker tijd namelijk half 8 vertrokken.
Het tij krijg je elke dag een uurtje later mee, dus....
Hoewel nee dat klopt niet dat is van zuid naar noord en niet van noord naar zuid, geloof ik.
Helaas dan is het elke dag een uurtje vroeger.
Het heeft wel iets die getijden. Het is zo bijzonder.
Ongelooflijk wat een verschil soms in hoogte.
In Frankrijk tot wel 12 meter of zelfs wel meer!
En ook nu weer een heerlijk zeilwindje en dan ineens weer helemaal weg.
Wel veel stroom mee 2 tot 3 knopen, dat gaat lekker vlug.
We kregen in Boulogne een box altijd fijn, en werden door een aardige solozeiler opgevangen.
Naast ons een gezellige boel op een engelse boot, de vrouw was jarig, een klein scheepje volgeladen met mensen.
Zeilers zijn sociale maar ook a-sociale wezens.
Je maakt altijd een praatje maar komt zelden bij elkaar aan boord.
Voor ons hoeft dat ook vaak niet zo, soms gebeurt het wel.
Het kan natuurlijk ook heel leuk zijn. Soms klikt het ineens.
Het is vaak zo dat je met dezelfde club opvaart, dus kom je elkaar steeds weer tegen in de havens.
Meestal zijn het vluchtige ontmoetingen, maar daarom niet minder leuk.
Je kent elkaars namen niet, behalve als je wat gaat drinken bij elkaar, dus meestal roep je iemand door zijn scheepsnaam te roepen.
En we hebben bijnamen.
Zoals de pleister, omdat iemand een pleister op zijn hoofd heeft.
Boulogne een leuke stad maar wel erg druk, vakantie is voor ons toch meer rust, natuur en weinig steden, vaak zo lawaaiig en vies.
Gelopen naar de bovenstad, door de drukte en ineens ben je in een oase van rust.
Wel bijzonder in zo'n drukke stad.
Weer naar beneden en daar op een terras een biertje gedronken.
Lekker kletsen en mensen kijken.
In de kuip nog wat wijn en een likeurtje en s nachts hoofdpijn, ohhhhh
Wat errug, gelukkig helpt zomig mijn migraine pil ook tegen een kater, migraine heeft wel wat weg van een kater.
Donderdag 9 juni.
Het erge was dat we nu dus nog vroeger op moesten kwart voor 5.
Idioot toch dan heb je vakantie, echt iets voor mij ik haat vroeg opstaan, of in ieder geval vroeg weg moeten gaan.
Ik ben zo'n ouwe bes die alles op haar gemak moet doen
's ochtends hahahaha.
Vroeg opstaan ok, maar dan graag laat weg.
Dat gaat dus niet lukken hier voorlopig.
Half 6 voeren we alweer de haven uit.
Zo'n vroege ochtend is ook heel mooi zeker als de zon net opkomt. Prachtige luchten.
En weer een lekker windje en gezeild, en dan ineens bafff weg wind.
En het grootste deel weer op de motor moeten varen.
10 uur varen dit keer naar Dieppe, niet heel veel stroom mee en ook stroom tegen.
Dat kan niet anders als je meer dan 6 uur vaart.
Onderweg zagen we bruinvissen een zeehond en 3 teen meeuwen zeer bijzonder volgens Paul, en Jan van Genten, erg mooie vogels met een hele gele kop. En de kliffen vanaf het water zoooo mooi, echt overweldigend.wat een prachtig landschap. De kustlijn is ook zoveel mooier dan de Belgische kustlijn met al zijn enorme flats.
Hier nog lieflijke rode daken huisjes.
Straks ff eten en met de kippen op stok, morgen iets later maar toch ook weer vroeg op pad, naar Fécamp.

• 09 Juni 2016 - 21:17

Monique:

Hallo lieffies,

Wat een verhaal zeg! Er is al weer veel gebeurd. Jammer dat je zo ziek was. Hopelijk de laatste keer van deze reis.
    Geniet lekker en een behouden vaart!
    Tot mails!
    Dikke kus van mij en ook van Sjonnie

• 09 Juni 2016 - 21:30

Natasja:

hihi, geestig verhaal...maar niet meer ziek gaan worden hoor...auntie..

Neem Ernst ook mee in je verhaal vindt hij leuk....ej.stroes@idhem.nl

kussssssss niecie en co

• 09 Juni 2016 - 23:24

Micky:

Skaatje, ik dacht al, waar blijf je nou?? Maar ook dacht ik: goed zo, lekker offline, That's the way aha aha they like it aha aha. Arme meid met je zeeziekte en je kater… Wat is een box trouwens?

• 10 Juni 2016 - 06:31

Maggie :

Hi. Wa leuk om jullie zo te kunnen volgen! Geniet etvan en sail safe! Liefs

• 10 Juni 2016 - 09:42

Ralph:

Wat een heerlijke reis, zo te horen. Veel pleizier!

• 10 Juni 2016 - 09:43

Evi En Johnny:

Gezelig verslag Mar!
    John en ik gaan volgende week zijn
    " jacht" naar friesland varen!
    En daarna met een hele grote boot ,-) naar schotland.
    Dus zal net als jullie veel water zien in de vakantie ;-)
    Veel vaarplezier liefs Johnny en Evi

• 10 Juni 2016 - 10:31

Renée:

Zeeziek! O, arme... :-( Ik ben ooit naar Engeland gevaren met de Norfolk Line: spiegelgladde zee, toch zo ziek als een hond. LOL

Verder niet meer ziek worden, hè? Alleen genieten van de natuur en het leven als God in Frankrijk, of moet ik zeggen: als God lángs Frankrijk. ;-)

Liefs
    Renée

• 11 Juni 2016 - 09:30

Irene:

Wat een mooie foto's !!! en fijn om jullie weer te kunnen volgen :)

Heb je weer leuk geschreven Marjoleintje , leest zoals je praat en bent. Geestig ! en ik zie het voor me.
    Heerlijk om jullie avonturen mee te kunnen beleven in jouw verhalen.

Liefs, Irene